تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/10/17 - 14:46
کد خبر: 492527

شفاف سازی ابعاد حادثه تروریستی کرمان؛

کشف ۶۰ بمب آماده انفجار پیش از مراسم/ دستگیری ۲۳ عامل انتحاری

کشف ۶۰ بمب آماده انفجار پیش از مراسم/ دستگیری ۲۳ عامل انتحاری

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمان و دادستان عمومی و انقلاب این استان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان ناگفته های حادثه تروریستی کرمان به بیان دقیق ابعاد این اقدام تروریستی پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علی توکلی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کرمان، و مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان، با تسلیت به خانواده شهدا و آرزوی شفای عاجل برای مجروحین این حادثه ناگوار با حضور در برنامه‌ی گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی کرمان به پرسش‌ها و مطالبات مردمی پیرامون حادثه تروریستی کرمان در چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی پاسخ دادند.

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام توکلی در ابتدای برنامه به شرح کلی این اتفاق پرداخت و گفت: آن‌چه در کرمان اتفاق افتاد ناشی از بغض و کینه‌ی آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به انقلاب و شهید سلیمانی بود. ما از چندین ماه قبل تهدیدات گروه‌های تروریستی را دریافت می‌کردیم. پیش از حادثه کرمان، ۱۶ بمب آماده انفجار در کرمان و بیش از ۶۰ بمب در سایر استان‌ها کشف شده بود. تروریست‌ها قبل از مراسم سالگرد شهید سلیمانی برنامه داشتند که به مدد الهی اقدامات آن‌ها پیش از وقوع کشف و خنثی شد.

کشف ۶۰ بمب آماده انفجار پیش از مراسم/ دستگیری 23 عامل انتحاری

وی افزود: سالگرد شهید سلیمانی به عنوان یکی از گزینه‌های عملیاتی برای تروریست‌ها بوده و آن‌ها این مراسم را بهترین موقعیت برای ضربه‌زدن می‌دانستند. در همین راستا نیروهای امنیتی نیز تلاش کردند تا اقدامات آن‌ها خنثی کنند. ما در شورای تامین شاهد این تلاش‌ها بودیم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کرمان با اشاره ضمنی به برخورد با کوتاهی‌ها در این موضوع در صورت احراز مسئله تاکید کرد: برخورد با جرایم نیروهای مسلح از وظایف سازمان قضایی نیروهای مسلح است و ما بدون رودربایستی با متخلفان برخورد می‌کنیم. نمونه‌های زیادی از این موارد در کشور وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان به پرونده هواپیمای اوکراینی اشاره کرد.

وی همچنین توضیح داد: انفجارهای کرمان قبل از گیت ورودی بوده است. عوامل انتحاری عامل این انفجار بودند و همانطور که پیداست تروریست ها برای کشتار بیشتر به سمت محل‌هایی که جمعیت بیشتر حضور دارد می‌روند.

همه نیروهای مسلح به خط بودند

حجت‌الاسلام توکلی درخصوص اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع ناامنی با اشاره به حضور پر حجم نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در نقاط مختلف و محل های برپایی مراسم، توضیح داد: برای کنترل امنیت محدوده افراد چهره‌زن چه در لباس شخصی و چه به شکل نظامی حضور داشتند. از سگ‌های حساس به مواد منفجره استفاده شد. در محدوده برای مختل کردن سیگنال‌های ریموت بمب‌ها جمر به کار برده شد. گیت‌ها هم به صورت فیزیکی و هم با سایر تجهیزات ایجاد شده بود. عوامل انتحاری اگر به نزدیکی گیت‌های ورودی می‌رسیدند قطعا شناسایی می‌شدند.

مهدی بخشی دادستان کرمان نیز در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به هدایت دقیق و رعایت پروتکل های امنیتی مراسم قبل و حین و بعد از مراسم سالگرد حاج قاسم، بیان کرد: در انفجار اول من نزدیک گلزار شهدا و در مسیر بودم که انفجار بعدی نیز رخ داد. بعد از حادثه و با دستور رئیس کل حول سه محور بررسی‌های ما آغاز شد؛ محور اول شامل تعیین بررسی‌ها و اقدامات پیشگیرانه اطلاعاتی، مرحله دوم تعیین طرح و برنامه‌ی عملیاتی و محور سوم هم شامل تشریح اقدامات در مرحله اجرا بود.

وی با بیان اینکه هدایت و کنترل و فرماندهی منسجم در اقدامات امنیتی مراسم از قبل مورد تاکید و تمهید بوده است، تصریح کرد: ستاد برگزاری مراسمات سالگرد شهید سلیمانی دو کمیته دارد که با تشکیل آن‌ها موارد امنیتی آسیب‌شناسی شد. در جلسات این کمیته دانستیم که تروریست‌ها از ماه‌ها پیش در تلاش بودند ولی ما توانستیم توطئه آن‌ها را کشف و اقداماتشان را خنثی کنیم. حجم تهدیدات امسال بسیار زیاد بود. هیمنه‌ی رژیم صهیونیستی پس از ضربات متعدد گردان‌های قسام شکسته شده بود و آن‌ها مانند ماری زخمی بودند. آن‌ها از مکتب و مسیر شهید سلیمانی کینه داشتند و در پی انتقام بودند.

ناکامی تروریست ها در جاسازی بمب

وی با اشاره به ناکامی تروریست ها در جاسازی بمب در طول مسیر مراسم، افزود: داعش، انصارالفرقان و منافقین در تلاش برای ترور بودند. تمام دستگاه‌های ما هم از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، نیروهای انتظامی و همچنین ارتش برای تامین امنیت در میدان حضور داشتند. همه‌ی محدوده در شب قبل از انفجارها پاکسازی شده بود. عوامل انفجار هم هر دو انتحاری بودند و نتوانسته بودند که بمبی جاسازکنند.

بخشی ادامه داد: در دو ماه گذشته تعداد زیادی از عوامل انتحاری شامل ۲۳ عنصر توسط وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند. ارتش هم از ماه‌های گذشته به دقت مرزهای جنوب شرقی در عبور و مرور افراد کنترل کرده است.

کشف ۶۰ بمب آماده انفجار پیش از مراسم/ دستگیری 23 عامل انتحاری

امکان جابجایی گیت‌ها

این گزارش می افزاید: مجری برنامه در بخش دیگر پیرامون امکان یا عدم امکان تغییر و جابه‌جایی گیت‌های بازرسی و انتقال آن‌ها به فضایی عقب‌تر از محل برگزاری مراسم پرسشی را مطرح کرد که مهدی بخشی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: اقدامات نیروهای امنیتی کاملا کارشناسی‌شده بوده و امکان جابه‌جایی گیت‌ها وجود ندارد. از آن‌جا که عامل انفجار، انتحاری بود در نهایت تروریست خود را قبل از سد نیروهای امنیتی منفجر می‌کرد.

حجت‌الاسلام توکلی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: عامل انتحاری به دنبال جمعیت است و تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است خود را به مقصد برساند. اقدامات امنیتی ما کاملا درست و حساب‌شده بود. از طرفی این عامل انتحاری خود را شبیه مردم عادی کرده بود و درست جایی که فکر کرده در حال شناسایی است اقدام به انفجار کرده است. همچنین این ترورها با دو انفجار همراه است که در این مراسم نیز به همین شکل عمل شد. فاصله دو انفجار از هم حدود ۱۵۰۰ متر و فاصله دو انفجار از محل برگزاری مراسم یکی بیش از ۲ کیلومتر و دیگر حدود ۱ کیلومتر بوده است. این فواصل نشان می‌دهد که تروریست‌ها نتوانستند به محل اصلی مراسم برسند.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان در ادامه‌ی این موضوع خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی ۳ شهید و ۱۹ مجروح داده که نشان می‌دهد محدوده رهاشده نبوده و نیروهای امنیتی در آن‌جا حاضر بودند.

ماجرای خودروی مشکوک چه بود؟

وی در خصوص حضور یک خودروی پژو و مشکوک در محل انفجار تصریح کرد: این خودرو بررسی شده بود و متوجه شدیم که کارت تردد داشته و برای حمل تجهیزات آمده و تردد آن مشکلی نداشته که البته لطف خدا را شاکریم که حضور این خودرو مانع از تلفات بیشتر در محل انفجار شده بود.

وزارت اطلاعات چه اقدامی کرد؟

مهدی بخشی ادامه داد: وزارت اطلاعات بلافاصله پس از وقوع انفجار دست به کار شد و عصر روز حادثه، محل ساخت بمب و ساخت جلیقه را در اطراف شهر پیدا کرد. ظرف ۲۴ ساعت کل عوامل مرتبط نیز کشف شده و دستگیر شدند. تروریست‌ها برنامه داشتند در صبح تشییع هم از جلیقه‌های انفجاری استفاده کنند که نیروهای امنیتی از آن جلوگیری کردند.

حضور پرحجم نیروهای امنیتی

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات شورای تامین استان، وظایف آن‌ها و آن‌چه انجام داده‌شده بیان کرد: علاوه‌بر نیروهای سپاه و فراجا که در صحنه حاضر بودند، پانصد نیروی امنیتی دیگر برای حفاظت از استان‌های اطراف آورده شده بود. دوربین‌های قوی نصب شده بود و محیط را کاملا رصد می‌کرد. اقدام انتحاری ارزش امنیتی ندارد. اگر تروریست‌ها می‌توانستند از گیت عبور کنند آن وقت بود که می‌توان گفت توانسته‌اند نیروهای ما را شکست دهند.
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان نیز در ادامه‌ی این توضیحات، گفت: استاندار محترم با حضور در جلسات شورای امنیت کشور، درخواست ارتقای زیرساخت‌های امنیتی را مطرح کرده و آسیب‌ها را مورد بررسی قرار داده بود. ما از ابتدا کارهای مربوط به حیطه کاریمان را انجام دادیم و با دعوت از همه‌ی گروه‌های امنیتی از آن‌ها توضیحات خواستیم. بنا بر گزارش‌های حفاظت اطلاعات هیچ‌گونه قصوری تاکنون در حادثه کرمان دیده نشده است. ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در حال بررسی موضوع هستند. ما به هیچ قصوری نرسیدیم و اگر در آینده به کوتاهی فرد یا افرادی برسیم حتما با آن برخورد خواهیم داشت.

استفاده از دوربین های حرارتی و پهپادها

مهدی بخشی در پاسخ به مطالبه‌ای مبنی بر مقایسه‌ی وضعیت امنیتی مراسم امسال با سال گذشته تشریح کرد: به هیچ وجه دقت رعایت مسائل امنیتی نسبت به سال قبل کمتر نشده است. قطعا اقدامات پیشگیرانه و امنیتی نسبت به سال گذشته و همچنین تعداد نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات، سپاه، فراجا و همچنین ارتش نیز به طور محسوسی بیشتر شده بود. در مراسم امسال از دوربین‌های حرارتی و پهپادها استفاده شد. همچنین محدوده باتوجه به پیش‌بینی حضور جمعیت بیشتر زائران نسبت به سال گذشته آسیب‌شناسی شد.

حجت‌الاسلام علی توکلی در توضیح علت تغییر زمان مراسم تشییع پیکر شهدا گفت: قرار بر برگزاری باشکوه شهدا و ادای حق ایشان بود اما تهدیدها تمام نشده و کدهایی به‌دست آمده بود که نشان می‌داد شرایط تهدیدآمیز است. در نهایت تصمیم بر آن شد که مراسم تشییع به شکلی که اشاره شد برگزار نشود.

برنامه ریزی برای انفجار در مراسم تشییع

وی همچنین با اشاره به اینکه اطلاعات به دست آمده و جلیقه های مکشوفه از محل شناسایی شده تروریست ها حاکی از برنامه ریزی برای انفجار در مراسم تشییع شهدا نیز بوده است، در خصوص علت انتشار با تاخیر اطلاعیه وزارت اطلاعات خاطر نشان کرد: وزارت اطلاعات باید در این فرصت به دنبال اقداماتی برود تا مطمئن شد مشکل دیگری وجود ندارد و تهدید نیست و وقتی از وضعیت مطمئن شدند اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند که همینطور هم شد. اطلاع‌رسانی زودهنگام خوب است اما باید مطالب اطلاعیه درست و بادقت باشد.

مهدی بخشی در بخش دیگری از این برنامه درباره‌ی شناسایی عوامل انفجار تصریح کرد: یکی از عوامل انتحاری هویت تاجیک داشته و دیگری در حال شناسایی است. تا الان ۳۲ نفر از عوامل پشتیبانی و نفرات انتحاری بعدی دستگیر شده‌اند و در مراحل مقدماتی بررسی قرار دارند. برخورد دستگاه قضایی با آن‌ها پشیمان‌کننده خواهد بود و براساس قانون با آن‌ها رفتار خواهد شد.

آیا کوتاهی رخ داده است؟

در بخش مهم دیگری از این برنامه به پرسشی پیرامون اینکه آیا کوتاهی رخ داده یا نه و آیا کاری باید انجام می‌شده که انجام نشده باشد، پرداخته شد. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کرمان در پاسخ به این پرسش بیان کرد: هیچ کوتاهی و قصوری تا الان برای ما محرز نشده است. همه‌ی تدابیر از سوی نیروها حتی شاید بیش از انتظار به کار برده شده است. اگر مسئله‌ای وجود داشته باشد، ما خود وارد می‌شویم و با کسی تعارف نداریم.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان نیز افزود: بررسی‌ها نشان داده که بسته انفجاری در محل تعبیه نشده و عامل هر دو انفجار انتحاری بوده است که هر دو نیز به درک واصل شده‌اند.

کشف ۶۰ بمب آماده انفجار پیش از مراسم/ دستگیری 23 عامل انتحاری

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کرمان در تکمیل این اظهارت ادامه داد: اگر در این حادثه، بسته انفجاری وجود داشت، محل حادثه باید دچار شکاف حداقلی می‌شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد بمب بالاتر از سطح زمین ترکیده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال وجود کوتاهی یا قصور از سوی شورای تامین استان توضیح داد: اظهارات حفاظت اطلاعات، کارشناسان و بررسی‌ها میدانی نشان می‌دهد که قصوری وجود ندارد و اگر در آینده مسئله‌ای محرز شود و ابعاد مبهم مشخص گردد، حتما با آن برخورد خواهیم کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما همانطور که تکلیف داریم با عوامل این حادثه برخورد کنیم، با برخی افراد که عامدانه و دانسته و یا برخی نادانسته در فضای مجازی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و در فضای جامعه القای ناامنی می‌کنند هم بخورد خواهیم کرد. این افراد شناسایی شده و احضار خواهند شد.

این مقام مسئول در پایان و در شرح مختصری از وضعیت کنونی پس از حادثه تروریستی کرمان تاکید کرد: تیم تروریستی هم‌اکنون جمع‌آوری شده است و ما هیچ‌گاه به وضع موجود قانع و قائل نخواهیم بود. دشمنان شکست خورده‌اند و راه شهید سلیمانی پررهرو خواهد بود. مصاحبه و صحبت‌های خانواده‌های شهدا کاملا گویای این موضوع است و دشمنان نمی‌توانند این مسیر را کمرنگ کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top